مقالات

انتخاب سردخانه و یخچال حمل میوه

همانطور که می دانید حمل و نقل و جابه جایی میوه و سبزیجات برای مسافت های طولانی از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار می باشد. از آنجایی که این مواد خوراکی نسبت به تغییرات دما و رطوبت بسیار حساس می باشند بنابراین باید برای انتقال و حمل آن ها از اتاق یخچالدار مناسب استفاده کنیم.

فرایند تنفس میوه ها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید میوه و سبزیجات بعد از چیده شدن هم قادر به نفس کشیدن می باشند. همین مسئله باعث می شود که مسئله مربوط به حمل آن ها و انتخاب سردخانه و یخچال حمل میوه کمی سخت و دشوار شود.

شما دوستان عزیزی که کارتان حمل و نقل میوه و سبزیجات می باشد. باید به خوبی با فرآیند تنفس میوه ها آشنا داشته باشید.

این فرآیند در حقیقت یک فرآیند متابولیکی می باشد. که طی آن بافت مولکولی میوه ها شکسته می شود. به مواد قندی و مولکولی کوچکتر تجزیه می شوند.

مسئله مه و اصلی اینجاست که این مولکول های قندی کوچک و جدید خیلی زود در تماس با هوا از خود واکنش نشان می دهند. در اصطلاح اکسید می شوند که نتیجه آن خراب شدن میوه و سبزیجات می باشد.

بنابراین باید بدانید که در فرایند متابولکی برای میوه ها و سبزیجات گاز اتلین نقش بسیار مهمی دارد.

از این رو برای انبار کردن میوه ها و سبزیجات گاهی از این گار به صورت مصنوعی استفاده می شود.

در این شرایط ایتدا میوه ها و سبزیجاتی که کمی نارس می باشند. به سردخانه انتقال می دهند و سپس با اضافه کردن این گاز به کانتینرهای سردخانه به رسیدن آن کمک می کنند.

انتخاب سردخانه و یخچال حمل میوه برای فرآیند حمل و نقل

آنچه که در انتخاب سردخانه و یخچال حمل میوه باید مد نظر داشته باشید این است. که برای حمل و نقل اغلب میوه ها و سبزیجات از یخچال های کانتینری استفاده می شود.

این یخچال ها از نوع بالای صفری انتخاب می شوند. زیرا که نگهداری از این محصولات خوراکی در دمای پاینتر از صفر درجه می تواند به بافت آن ها آسیب بزند و باعث خرابی آن ها شود.

آنچه که بسیار مهم می باشد و باید به آن توجه زیادی داشته باشید. این است که شکل گردش هوا، نحوۀ صحیح تهویه، بسته بندی دقیق و رعایت نکات بهداشتی جزء مواردی است. که باید در فرایند حمل و نقل میوه و سبزیجات به کمک سردخانه بسیار با دقت رعایت شود.

به طور کلی فرآیند حمل میوه و سبزیجات در سه مرحله زیر صورت می گیرد که در ادامه بیشتر درباره هر یک از این سه مرحله صحبت خواهیم کرد.

  • فرایند بارگیری میوه و سبزیجات
  • فرایند حمل و نقل
  • فرایند تخلیه میوه ها و سبزیجات

فرایند بارگیری میوه و سبزیجات

اولین مورد از فرآیند انتخاب سردخانه و یخچال حمل میوه، فرآیند بارگیری آن ها می باشد که باید توجه زیادی به آن داشته باشید.

زمانیکه میوه ها در سردخانه وجود دارند باید توجه کنید که ابتدا فضای کانتینرهای را از هر گونه آلودگی تمیز کنید.

فراموش نکنید که میوه های مانده می توانند روی فرآیند متابولیکی میوه ها و سبزیجات تاثیر مستقیمی بگذارند و باعث فاسد شدن آن ها شوند.

مسئله مهم دیگر برای انجام این فرآیند این است. که باید دقت داشته باشید که هیچ ضربه ای به بافت میوه ها وارد نشود. زیرا آسیب دیدن بافت میوه ها باعث می شود تا آن ها سریعتر خراب شوند.

فرایند حمل و نقل برای انتخاب سردخانه و یخچال حمل میوه

مسئله مهم بعدی درباره نحوه حمل و نقل میوه ها و سبزیجات می باشد.

اگر می خواهید برای این کار از خودروهای حمل و نقلی استفاده کنید و محصولات خود را به سردخانه میوه انتقال دهید باید در زمان انجام این فرآیند نکات مهم زیادی را رعایت کنید.

  1. اول از همه اینکه تهویه خودرو سردخانه ای باید به شکل مناسبی کار کند. یعنی بتواند گاز اتیلن تولید شده در فضای کانتینر را به طور کامل از محیط حذف کرده، آن را با جریان هوای تازه جایگزین نماید.
  2. نکته دوم اینکه دمای نگهداری هر میوه مشخص است. پس، هر چه این دما پایین تر باشد فرآیند متابولیکی کندتر انجام می شود. بنابراین دقت داشته باشید که این دما نباید بیش از اندازه پایین بیاید.
  3. نکته مهم بعدی درباره شرایط حمل و نقل می باشد. در حین جابه جایی و حمل و نقل میوه ها و سبزیجات با انتخاب سردخانه و یخچال حمل میوه مناسب باید دقت داشته باشید. که بافت آن ها آسیبی وارد نشود.

فرایند تخلیه میوه ها و سبزیجات

اما، درباره فرآیند تخلیه میوه ها و سبزیجات باید بگوییم که در این مورد نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد.

اول اینکه آسیب رسیدن به بافت میوه ها و سبزیجات می تواند مشکل ساز باشد. باید تحت شرایط مشخصی برای تخلیه کردن آن ها از سردخانه استفاده کرد.

دوم اینکه هنگام انتقال میوه ها از خودروهای یخچالدار به سردخانه باید مراقب باشید که میوه ها دو هوا نشوند.

فراموش نکنید که این فرآیند باید طبق پروتکل های مشخص و با رعایت نکات بهداشتی انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *